Ron Lynch, Big Baby Agency, Austin, Texas, har sitt råd till alla marknadskommunikatörer klart för sig:
– Misslyckas, fort, lär dig, misslyckas uppåt!
Och han understryker:
– Våga förlora, ju oftare du vågar det, ju längre tar du dig.
Men, förutom det, så är Ron Lynch stora insikt att vi måste tala till varje person direkt, personlgt:
– Prata till människorna en och en, de är ensamma framför teven eller datorn, i sina underkläder… Och när du gör det, inled med en fråga, ”vet du att din hjärna gör dig fet?”
En fråga öppnar en dialog. Och gör dig till en del av budskapet.
– Erbjud något som kräver låg ansträngning, men ger hög belöning.
I fallet med actionkameran GoPro omsattes de här idéerna via att varje reklamfilm inleddes med ”be a hero”, sedan en bild på den som skulle åka skidor eller hoppa från klippan i solglasögon eller något som dolde ögonen.
– Det förvandlade personen i filmen till en avatar för mig som tittar. Så det blev jag som sedan hoppade… Sedan riktade vi filmerna mot nischade medier, skidåkaren till skidkanalen och så vidare. Och i slutet ”enter to win”, för vi delade ut en utrustning varje dag och de ledde till att många registrerade sig och kom till en sajt där vi lät användarna stå för innehållet i filmer, berättar Lynch och erbjuder sedan en twist:
– Utnyttja fåfängan, vi vill alla se oss själva. Och vi möter cirka 40 000 reklambudskap per dag, så för att nå igenom måste vi utnyttja fåfängan och göra målgruppen till budskapet. För då lyssnar vi. Och, insikten är alltså att folk köper sig själva.