Martin Schori, utrikesredaktör på Aftonbladet, besökte NMW och pratade om digitala valkampanjer. Han är journalisten bakom den uppmärksammade artikeln ”Trumps fake news-fabrik” som handlar om hur Donald Trump blev president i USA på grund av sin digitala kampanj. I sin föreläsning fokuserade han bland annat på hur svenska politiker följer i Trumps fotspår och hur lätt det är att använda sociala medier för att nå ut med sitt budskap.
1. Vad hoppas du att besökarna tar med sig härifrån idag?
– Jag vill inspirera folk till att börja vara mer uppmärksam.
2. Vad valde du att fokusera på?
– Nu har vi snart ett val och vad är det vi ska granska i det här valet? Det är ingen som pratar om vad som händer på Facebook där alla i befolkningen är. Vilken är opinionsbildningen, vad dyker upp i flödet och vem tjänar på det? Det är en viktig fråga.
3. Vad tycker du om NMW?
– Jag tycker att det är jättebra. Det är inspirerande att det är under så lång tid. I Stockholm finns det naturliga mötesplatser, det finns kanske inte alltid det på andra ställen. Det är spännande med alla man träffar här.
Under eftermiddagen deltog han i panelsamtalet ”Fake News och källkritik” tillsammans med Jack Werner frilansjournalist, Mats Enbom VD Norrbottens Media och Patrik Boström SR Norrbotten.