3 snabba frågor-Martin Schori

Publiceringsdatum: 7 februari, 2018

Martin Schori, utrikesredaktör på Aftonbladet, besökte NMW och pratade om digitala valkampanjer. Han är journalisten bakom den uppmärksammade artikeln ”Trumps fake news-fabrik” som handlar om hur Donald Trump blev president i USA på grund av sin digitala kampanj. I sin föreläsning fokuserade han bland annat på hur svenska politiker följer i Trumps fotspår och hur lätt det är att använda sociala medier för att nå ut med sitt budskap.

1. Vad hoppas du att besökarna tar med sig härifrån idag? 

–  Jag vill inspirera folk till att börja vara mer uppmärksam.

2. Vad valde du att fokusera på? 

–  Nu har vi snart ett val och vad är det vi ska granska i det här valet? Det är ingen som pratar om vad som händer på Facebook där alla i befolkningen är. Vilken är opinionsbildningen, vad dyker upp i flödet och vem tjänar på det? Det är en viktig fråga.

3. Vad tycker du om NMW? 

  Jag tycker att det är jättebra. Det är inspirerande att det är under så lång tid. I Stockholm finns det naturliga mötesplatser, det finns kanske inte alltid det på andra ställen. Det är spännande med alla man träffar här.

Under eftermiddagen deltog han i panelsamtalet ”Fake News och källkritik” tillsammans med Jack Werner frilansjournalist, Mats Enbom VD Norrbottens Media och Patrik Boström SR Norrbotten.