En resa genom svenska varumärken

Publiceringsdatum: 7 februari, 2018

Vilket är Sveriges mest omtyckta varumärke och vilka tycker vi mindre om? Chefsanalytikern Helene Werner redovisar svar från Mediakompaniets varumärkesrapport.

Syftet med rapporten är att göra en varumärkesstudie för att ta reda på om varumärkesupplevelsen är olika för konsumenter i förhållande till land och storstad. Analysavdelningen mäter detta och sammanställer till en rapport.

”Top of Heart” i rapporten visar vilka varumärken konsumenterna tycker bäst om. Och vilka dem inte tycker om. Rapporten visar också vilka värdeord som märket äger efter förstudien.

Där kan man söka år och välja bransch. Och titta på vilka värdeord ett varumärke äger eller jämföra ett visst varumärke med andra. Företaget måste finnas i storstad och land för att kunna mätas.

Volvo är det varumärke som varje år ligger i topp i både förhållande mot dem som bor på landet och i storstad. Bilar ligger konsumenterna varmt om hjärtat och så även för 2017 där Volvo ligger etta.

Varumärken som Triss ligger högt i både land och storstad tätt följt av Max och Sibylla.  Gillas inte domineras av spelbranschen och högst upp står Postkodlotteriet. Kvalitet, ärlighet, säkerhet, pris, tydlighet, spelar, klart och tydligt språk är dem kvalitetsord som stod i fokus för 2017.

–  För att bli ett starkt varumärke man måste man berätta och vara tydlig mot sina kunder.  Och bry sig om hur konsumenterna tycker och tänker för att behålla sina kunder med tanke utvecklingen med e-handeln.