Streamingtjänster på nätet reagerar och YouTube är störst. Här hittar man en rad kändisar med egna kanaler och miljontals tittare. En av dem är Kristina ”Keyyo” Petrushina. Att vara professionell youtuber har på kort tid blivit ett respekterat yrke och en stor dröm för många ungdomar. Ingen förvånas längre om man säger att man vill bli en youtuber, tvärtom är det accepterat av den breda folkmassan och de största namnen har tydlig stjärnstatus. Ett lysande exempel är när PewDiePie, göteborgaren som är världens största youtuber och som spelar i samma löneliga som Zlatan, fick inbjudan att göra något så folkligt som att sommarprata i radion.
HUR HAMNADE VI då här? Svaret är enkelt: de som vuxit upp med en mobiltelefon i handen, och Youtube en fingerpekning bort, har aldrig förstått behovet av välregisserat innehåll och fasta tablåer. Istället är det snabbhet, äkthet och social interaktion mellan avsändaren och mottagaren som är det viktiga och en del i receptet för att lyckas som youtuber. Saknas dessa parametrar försvinner man snabbt. Har man fattat grejen finns alla förutsättningar att nå ut. Men för att kunna leva på sin Youtube-kanal krävs mer.
Om detta och sociala medier i allmänhet kommer Youtube-stjärnan och komikern Kristina ”Keyyo” Pet-
rushina att prata om under NMW.
– Det känns superkul att komma till Piteå och Luleå. Jag ser verkligen fram emot att få berätta om min resa och hur jag jobbar med Youtube idag. Sen hoppas jag givetvis att de tips jag delar med mig av kommer att vara användbara för alla som kommer och lyssnar på mig.
KRISTINA ”KEYYO” PETRUSHINA
Keyyo är en av Sveriges populäraste youtubers med ett antal priser från Guldtubengalan på meritlistan, bland annat Årets humorkanal 2016. Keyyo har dessutom skrivit och producerat ett antal humorserier för SVT Play. Under våren kan vi se henne som programledare för Talang i TV4. Är också en del av ENT, TV4:s kreativa nätverk för digitala plattformar.
Youtube: youtube.com/user/VeryCoolNinja
Instagram: @keyyo
Twitter: @keyyos