För alla som är intresserade av amerikansk politik och ”politisk marknadsföring” kommer året bli riktigt nervkittlande. Under Norrbotten Media Week har du chansen att lyssna på den framgångsrika pr-konsulten Kimberly Taylor, grundare av Taylor Collective Solutions i Luleås vänort Austin, Texas. Kimberly har arbetat med några av USA:s största politiska visionärer som tidigare president Bill Clinton och en av det Demokratiska partiets nuvarande presidentkandidater senator Bernie Sanders.
Hej Kimberly! I februari kommer du till Luleå för att delta vid Norrbotten Media Week, vad kommer du att tala om?
Jag kommer att prata om hur man inom politiken riktar budskapen rätt för att påverka den allmänna opinionen. Sedan kommer jag att diskutera sambandet mellan politiken och näringslivet och hur dessa påverkar varandra och kan samarbeta.
I år har ni presidentval i USA, är du exalterad?
Det är minst sagt ett spännande val. Vi har tre bra kandidater inom det Demokratiska partiet, Hillary Clinton, senator Bernie Sanders och guvenör Martin O´Malley.
Har du sett några nya trender när det kommer till presidentkampanjerna detta val?
Det som syns mest är att sociala medier har revolutionerat, till exempel så lanserade Hillary Clinton sin presidentkampanj på Twitter. Förr var det traditionell reklam som hade störst betydelse. I år kommer presidentvalet att avgöras i sociala medier. Facebook och Twitter har också skapat ett större intresse för tv-debatterna, som i år har rekordhöga tittarsiffror.
Vad betyder det att sociala medier har fått en större betydelse?
Kampanjerna blir på ett sätt mer demokratiska för att pengarna får mindre betydelse än i traditionell reklam, även om årets presidentkampanjer kommer att omsätta mer än någonsin. Det spenderas fortfarande mycket pengar på traditionell reklam. En annan positiv sak är att väljarna, tack vare sociala medier, får mer information än någonsin om presidentkandidaterna.
Kan sociala medier användas som ett verktyg för att få fler att rösta?
Ja och kanske framför allt för att få fler unga att rösta, vilket är viktigt eftersom unga är en av grupperna med lägst röstdeltagande i USA. I sociala medier kan man skräddarsy budskapen till exempelvis unga och föra dialogen där de befinner sig. En anledning till att människor inte röstar är att de inte känner att politiken rör dem och sociala medier kan absolut få fler att känna sig delaktiga.
Finns det några nya utmaningar detta val?
Sociala medier likväl som traditionella medier premierar det som har högst underhållningsvärde, det är inget nytt. Donald Trump får mest uppmärksamhet för att han är en citatmaskin och dessutom världskänd i och med att han har synts i en dokusåpa som haft många säsonger.
De mest extrema kommentarerna som ofta Republikanernas kandidater står bakom får stor spridning och det Demokratiska partiets kandidater syns inte lika mycket i media.
Det finns ett stort intresse för tv-serier om amerikansk politik som House of Cards, tror du det har någon betydelse?
Jag har bott i Washington DC i 10 år och jobbat för Bill Clintons administration när han var president. Jag gillar House of Cards. Kevin Spacey som är stjärnan i tv-serien tillbringade mycket tid i Washington under den tiden och jag har träffat honom flera gånger. Kevin Spacey har i sin roll som Frank Underwood plockat upp mycket av Bill Clintons kroppsspråk, men där slutar likheterna dem emellan. En av USA:s stora utmaningar är att få fler människor engagerade i politik och att rösta. Ett sätt att göra det är att försöka få fler att förstå hur de politiska processerna fungerar och hur viktigt det är att rösta. Om människor får den utbildningen genom tv-serier så är det bra, men det är viktigt att man förstår att fiktionen skiljer sig mycket från verkligheten.
I somras var du i Visby och deltog i Sveriges största politiska sammankomst, vad tycker du om Almedalsveckan?
Jag var överväldigad över att så många människor med så olika politiska bakgrunder träffades på en och samma plats. Det är fantastiskt att politiken, näringslivet och civilsamhället sammanstrålar och försöker hitta gemensamma lösningar på komplicerade frågor.
Du deltog i en paneldebatt om att ta Almedalsveckan till USA, tror du det är möjligt?
Jag skulle vilja se något liknande i USA med ett upplägg som skulle fungera för oss. Det enda som är hållbart i framtiden är att vi försöker hitta gemensamma plattformar oavsett partitillhörighet där vi kan kompromissa för att hitta de bästa lösningarna för det amerikanska folket.
Luleå och Austin har ett samarbete. Kommer det kan bli något utbyte när det kommer till strategier för ”politisk marknadsföring”?
Det tror jag absolut. Även om det är stor skillnad i ländernas storlek så spelar det ingen roll längre för vi verkar båda på en global marknad. Jag ser fram emot att komma till Luleå, träffa människor och nätverka.