Går det att kombinera bankverksamhet med ett starkt miljötänk? Mathias Wikström gästar NMW för att berätta om det prisvinnande Östersjöprojektet.
Mathias Wikström, VD för RBK Communications, är en del av teamet bakom Östersjöprojektet som vunnit Grand Prix i Cannes Lions. Projektet skapades på uppdrag av Ålandsbanken och syftar till att skapa förståelse för konsumtionens miljöpåverkan och finansiering till innovativa idéer för miljön. Under torsdagens föreläsning berättar Mathias Wikström om projektet och den prestigefyllda vinsten.
– Det som gör Östersjöprojektet så speciellt är hur många människor som samverkar och effekten av alla dessa människors ambition, säger Matias Wikström.
Han berättar att projektet har flera stora samarbetspartners, till exempel MasterCard och Thomson Reuters som alla bidragit på sitt sätt till kampanjen.
– Jag tror att det som lockade dessa multinationella företag till att engagera sig i vårt projekt var att de kunde se att deras insats skulle ha stor påverkan och vara av avgörande betydelse.
Och projektet är nyskapande. Det har bland annat utmynnat i ett kreditkort helt gjort på majs och Ålandsindex, ett index som i realtid visar transaktionskostnader både i kronor och euro men också i koldioxid.
– Det krävs mod att göra något som aldrig gjorts förr, säger Mathias Wikström.
Han berättar att möjligheten att kombinera arbetet inom kommunikation med ett miljötänk kändes väldigt bra.
– Det känns som en självklarhet att använda de förmågor man har till frågor som är viktiga. Får man ett sånt tillfälle så ska man ta det.