Vi är en oändlig resurs

Publiceringsdatum: 10 februari, 2016

Jessica Bjurström vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM, inledde med en bekännelse på Norrbotten Media Week.

– Jag är en stor fan av Norrbotten. Min man frågade : Vad är det som händer, nu har du varit där uppe två gånger på tre veckor”.

 

Nationella grupperingen Kreativ sektor driver en hård kravställan mot regeringen för att skapa hållbar tillväxt för kulturella- och kreativa näringar. En av deltagarna är just KOMM och Jessica Bjurström:

– Vi måste börja prata mätning och pengar för att betyda något. Att kreativa näringar växer och har en ny tyngd.

– Vi är också en oändlig resurs, brukar jag säga, våra barn kommer att ta över, men vi måste göra bra affärer på det vi är duktiga på. Vi har billboardlistor där vi toppar, vi skapar spelbolag som säljs för miljarder, vi exporterar mode, tv-serien ”Bron”…

– Att faktiskt få åka med regeringsplanet är otroligt glädjande för vår sektor. Det lyfter fram vår betydelse även i förhållande till vår traditionella exportindustri. Och vi har fått en sudd pengar för att göra saker i Austin SXSW under namnet The Swedish Affair.

Kreativ sektor har samlat sig kring några fokusområden:

Immaterialrättsliga investeringar: ”Kopieringen måste vi hantera, vad ska vi leva av annars om allt vi gör bara kopieras gratis?”

Reformerad statistik: ”Sni-koderna måste ses över, om vi visar fel statistik kommer vi inte kunna visa att våra bolag växer och så kan vi inte anpassa utbildningar rätt.”

Global arbetsmarknad: ”Hur ser det ut, hur fungerar det? Vi behöver anställa människor från andra länder, men då måste det finnas bostäder… Vi har knappt bostäder själva, det måste lösas.”

Finansiering: ”Är oerhört viktigt, att kunna stödja med mjuka lån. Hur startar ett modeföretag en produktion om 1000 varuhus i USA vill ha deras produkter? De klarar inte den investeringen själva. Här måste staten hjälpa till.”

Bjurström menar också att kreativ sektor måste spotta upp sig och ta mer plats, ”Vi är basen i alla tekniska under, utan musik inget spotify”.

– Vi måste skapa system som stöttar småföretagare, för ni blir sedan storföretagare.